KULUI VUOSI – MENIKÖ PUTKEEN
Kun hyvinvointialueita aikoinaan suunniteltiin, maahamme luvattiin
tasapuoliset sosiaali- ja terveyspalvelut. Suuria muutoksia ei pitänyt tulla.
Toiminta vain tehostuisi. Näin kerrottiin. Mutta kuinka kävi? Valitettavasti hyvinvointialueiden
perustamisen jälkeen, ei juuri ole puhuttu muusta kuin säästämisestä ja
toimintojen leikkaamisesta. Joku on jopa kutsunut niitä sopeuttamiseksi?
Hyvinvointialueelta tulevat tiedot ovat ikävä kyllä pääosin
olleet negatiivisia. Tehdyt toimenpiteet ovat kohdistuneet ikävästi arkielämäämme.
Ne ovat olleet paikoittain jopa niin rajuja, että ihmiset ovat alkaneet
reagoida. Näin ei voi jatkua. On vaikea ymmärtää, että esimerkiksi ikäihmisten
hoitopaikkoja vähennetään, vaikka ikäryhmä suurenee koko ajan. On vaikea
ymmärtää, että perusterveyshuollon ympärivuorokautisia hoitopaikkoja
vähennetään, vaikka niiden tarve kasvaa jatkuvasti. On vaikea ymmärtää, että
esim. mielenterveyspalvelujen saaminen on vaikeutunut suunnattomasti, vaikka
potilasmäärät lisääntyvät huolestuttavasti. Ja tässä vain muutama esimerkki.
Uskon, että ihmiset ymmärtävät että
organisaatiouudistukset ovat osittain tarpeellisia Mutta pitääkö ne tehdä näin
rajusti? Ja näin lyhyellä aikavälillä?
Muutoksiin pitää pystyä suhtautumaan ratkaisukeskeisesti ja
tulevaisuutta ajatellen. Nyt se on todella vaikeaa. Ei aina voi vedota
säästämiseen. Tarvitaan asiakkaiden palveluun keskittyvää ja kehittävää
ohjausmekanismia, jossa tuottamattomat toiminnot karsitaan pois.
Kehittämiskeinoja on: Henkilöstön hyvinvoinnin edistäminen, uusien tehokkaiden
toimintatapojen käyttöönotto, teknologian lisääminen, ikäihmisten hoivan
henkilömitoitukset, koulutuksen ja tutkimuksen lisääminen, omalääkärimalli, eri
yhteistyömuodot jne. Tässä vain muutama esimerkki
Myös pelastustoimi kuuluu hyvinvointialueen toimialueeseen.
Alun vaikeuksista on päällisinpuolin
selvitty ja pelastustoimi jatkaa järjestäytymistään. Uusi organisaatio uusine viranhaltijoineen
on aloittanut työnsä. Pelastuslaitoksella on kaikki mahdollisuudet onnistua
tehtävästään. Henkilökunta on osaavaa. Ja kalusto on kunnossa. Toki edessä on
paljon vielä työtä ja haasteet vaativat kaikilta yksituumaisuutta ja etenkin
avointa mieltä kohdata ne. Pelastustoimi ei sinällään ole itseisarvo, vaan sitä
on kehitettävä edelleen asiakaslähtöisesti.
.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti